Haku

Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta

QR-koodi

Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden näkökulmia strategisen toiminnan merkityksellisyydestä organisaation tavoitteiden digitalisaation ja asiakaskokemuksien kehittämisen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee organisaation toiminnan merkityksellistämistä strategian ja strategisen muutoksen näkökulmista. Taustalla on ajatus siitä, että tieto, todellisuus ja strategiakin rakentuvat subjektiivisesti organisaation sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena osana Jyväskylän Yliopiston Kauppakorkeakoulun SALP -tutkimushanketta, jonka yhtenä tutkimuskohteena on suomalaisen pankkiorganisaation toiminta. Tutkimuksessa on käytetty valmista aineistoa, josta kohderyhmäksi on valikoitunut 14 lähellä asiakasrajapintaa toimivaa työntekijää kahdesta eri OP Ryhmän alueellisesta Osuuspankista. Työntekijöiden haastattelupuheiden analysoinnissa on käytetty kahta tapaa, teemoittelua ja vinjetti -tekniikkaa. Vinjettitekniikan avulla muodostetaan muutoskertomuksia, jotka kuvaavat pankkiorganisaatiossa kolmesta eri lähtökohdista strategista toimintaa merkityksellistäviä työntekijöitä. Tulokset osoittavat, että organisaation työntekijät merkityksellistävät strategiaa ja strategista muutosta moninaisesti, yksilön ja organisaation tasoilla. Vaikka strategiaa ei juuri koeta merkitykselliseksi, sen tärkeimmät tavoitteet asiakaskokemuksien kehittäminen ja digitalisaatio luovat työntekijöille yhteisen tulkintakehyksen. Organisaation strategia näyttäytyy hallinnolta tulevana, vaikka työntekijöillä on toimintatilaa ja heitä on osallistettu strategiseen toimintaan, etenkin digitalisaation osalta. Muutoskertomukset havainnollistavat, kuinka työntekijöiden halukkuus sekä tavat osallistua strategiseen toimintaa ja muutoksen eteenpäin vientiin organisaatiossa vaihtelevat. Kertomuksia ja kokemuksia jakamalla organisaatio voisi vahvistaa työntekijöiden merkityksellistämistä ja sitä kautta tukea strategisen muutoksen onnistumista.

Tallennettuna: