Haku

Kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estävät tekijät älypuhelinekosysteemissä

QR-koodi

Kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estävät tekijät älypuhelinekosysteemissä

Älypuhelimet ovat viimeisempien vuosien aikana yleistyneet hurjaa vauhtia, jolloin niistä on myös tullut oleellinen osa jokapäiväistä elämäämme. Tällöin yhä useampi kuluttaja ei enää omaksu älypuhelinta uutena teknologisena innovaationa, mutta sen sijaan kuluttajat vaihtavat vanhan älypuhelimensa uuteen. Tästä huolimatta vaihtokäyttäytymisen tutkimus älypuhelimien tapauksessa on varsin vähäistä. Aikaisemmat tutkimukset niin teknologian omaksumisen ja hyväksymisen kuten myös vaihtokäyttäytymisen saralla ovat pääosin keskittyneet edistäviin ja mahdollistaviin tekijöihin. Vaihtoa edistävien ja mahdollistavien tekijöiden lisäksi estävät tekijät on huomioitava, jotta voimme ymmärtää vaihtokäyttäytymistä kokonaisvaltaisesti. Täten tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estäviä tekijöitä älypuhelinekosysteemissä. Aihetta lähestyttiin tarkastelemalla aikaisempaa relevanttia kirjallisuutta, jonka päätteeksi kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin vaihtokäyttäytymistä estäviä tekijöitä, joiden pohjalta rakennettiin haastattelurunko. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluita (n=10) tehden, joten tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimustuloksena esille nousee aikaisemmissa tutkimuksissa löydettyjä tekijöitä, mutta tutkimuksessa löydettiin myös estäviä tekijöitä, joita ei ole käsitelty aikaisemmissa älypuhelinekosysteemissä tapahtuvan vaihtokäyttäytymisen tutkimuksissa. Tutkielman voidaan todeta vahvistavan ja lisäävän tietoutta kuluttajien vaihtokäyttäytymisestä älypuhelinekosysteemissä, joten tutkimustuloksista voidaan nähdä olevan hyötyä niin liiketoiminnan kuin myös tieteen saralla.

Tallennettuna: