Haku

Kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteet sosiaalisessa mediassa

QR-koodi

Kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteet sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media kuuluu lähes poikkeuksetta jollakin tapaa tämän päivän lasten ja nuorten päivittäiseen elämään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella sosiaalista mediaa alakoulun kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteiden näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten kuudesluokkalaiset käyttävät sosiaalista mediaa vertais- ja ystävyyssuhteidensa rakentamisessa sekä millainen merkitys sosiaalisen median käytöllä on näille suhteille. Tutkimuksen lähtökohtana on erityisesti havainnot ja näkemykset siitä, että sosiaalisella medialla on oma roolinsa tämän päivän lasten ja nuorten sosiaalisissa suhteissa ja niiden rakentumisessa.

Tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla neljää itäsuomalaisen koulun oppilasta, jotka käyvät kukin kuudetta luokkaa. Oppilaista kaksi opiskeli erityisopetuksen pienryhmässä ja kaksi yleisopetuksen ryhmässä. Haastattelulla saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.

Tutkimus osoittaa, että sosiaalisella medialla on paikkansa kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteiden ylläpitämisessä ja rakentamisessa. Sosiaalinen media toimii ympäristönä, joka täydentää ja jatkaa reaalimaailmassa käytävää vuorovaikutusta ja viestintää. Aroista ja henkilökohtaisista asioista puhuminen, yhdessä oleminen, vertaisten ja ystävien hyväksyntä sekä asioiden jakaminen ovat sosiaalisessa mediassa vertaisten ja ystävien kanssa käytävään vuorovaikutukseen liitettäviä asioita, jotka haastateltavat nostivat erityisesti esiin. Erityisopetuksen pienryhmän ja yleisopetuksen ryhmän oppilaiden käsitykset eivät tässä tutkimuksessa juurikaan poikenneet toisistaan.

Tallennettuna: