Haku

Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin

QR-koodi

Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin

Internetin myötä syntyneet digitaaliset kanavat, kuten hakukone, sosiaalinen media ja verkkosivut ovat muuttaneet tapaamme etsiä tietoa ja käyttäytyä kuluttajina. Kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös yritysten markkinointikeinojen on muututtava, jotta he voivat pysyä mukana kilpailussa asiakkaista. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten digitalisaatio ja digitaaliset kanavat ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen, miten ne ovat muuttaneet kuluttajan ostoprosessia sekä miten digitalisaatio on muovannut perinteisiä markkinointikeinoja. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään digitalisaatiota markkinoinnin näkökulmasta ja vertaillaan kuluttajien sekä yritysten tapaa hyödyntää digitaalisia kanavia ostoprosessin eri vaiheissa. Tutkimustuloksena todetaan digitalisaation vaikuttaneen ostokäyttäytymisen muutokseen tarjoamalla uusia kanavia kuluttajien hyödynnettäväksi. Kuluttajan ostoprosessissa käydään edelleen läpi samat vaiheet, mutta digitaalisten kanavien avulla prosessia pyritään nopeuttamaan tarjoamalla eri palveluita prosessin eri vaiheisiin. Tutkimustuloksena todetaan myös, että perinteisten markkinointikeinojen tilalle on kehitetty uusia toimintatapoja, jotka hyödyntävät digitaalisia kanavia tuottaakseen arvoa asiakkaille.

Tallennettuna: