Haku

Yksityisyysongelmat sosiaalisissa verkkopalveluissa

QR-koodi

Yksityisyysongelmat sosiaalisissa verkkopalveluissa

Sosiaalisten verkkopalvelujen käyttö on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti ja niiden käytöstä on tullut osa kuluttajien jokapäiväistä elämää. Niiden käyttö perustuu käyttäjien väliseen verkostoitumiseen ja sisällön tuottamiseen henkilötietoja sisältävien profiilien kautta. Kuluttajien luovuttaessa enenevässä määrin henkilötietojaan useisiin sosiaalisiin verkkopalveluihin, herää kysymys yksityisyydestä ja sen loukkauksista. Sosiaalisissa verkkopalveluissa kuluttajien yksityisyys on uhattuna useiden eri ongelmien vuoksi. Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen keinoin, mitä yksityisyysongelmia sosiaalisissa verkkopalveluissa ilmenee. Kattavamman ymmärryksen takaamiseksi tutkielmassa perehdytään myös yksityisyyteen, sosiaalisiin verkkopalveluihin ja niiden yhteyteen sekä esitellään yksityisyyden käsittämisen eroja Euroopan ja Yhdysvaltojen välillä. Sosiaalisissa verkkopalveluissa ilmenee useita eri yksityisyysongelmia, joita tutkielmassa tarkastellaan kuluttaja- ja palveluntarjoajanäkökulmista.Kuluttajanäkökulmasta tarkasteltuna oleellisimmat ongelmat yksityisyydelle ovat kuluttajien tietämättömyys yksityisyydestä, yksityisyyden hallinnasta ja yksityisyysasetuksista, kuluttajien vapaaehtoinen ja antelias henkilötietojen jakaminen ja kuluttajien välinpitämättömyys yksityisyyttään kohtaan sekä heidän näennäinen kontrolli yksityisyydestä. Palveluntarjoajanäkökulman keskeisimmät yksityisyysongelmat ovat kuluttajien tietojen kerääminen, jäljittäminen, yhdistely ja kaupallinen hyödyntäminen. Lisäksi palvelujen näennäinen ilmaisuus sekä niiden yksityisyyskäytänteet heikentävät kuluttajien yksityisyyttä. Tutkielmassa esitetyt yksityisyysongelmat voidaan käsittää yksityisyysongelmiksi, sillä ne rikkovat sosiaalisten verkkopalvelujen kontekstissa määriteltyjä yksityisyyden osa-alueita. Tutkielman tavoitteena on muodostaa sosiaalisissa verkkopalveluissa esiintyvistä yksityisyysongelmista kattava käsitys, josta kaikki sosiaalisia verkkopalveluja käyttävät henkilöt voivat hyötyä.

Tallennettuna: