Haku

Digitaaliset pelit mainonnan välineenä : peleihin sijoitettu mainonta ja mainospelit

QR-koodi

Digitaaliset pelit mainonnan välineenä : peleihin sijoitettu mainonta ja mainospelit

Tutkimuksessa selkiytetään digitaalisissa peleissä esiintyvien mainontakeinojen käsitteitä tarkastelemalla, miten peleihin sijoitettu mainonta ja mainospelit on määritelty olemassa olevassa tutkimuskirjallisuudessa. Tutkimuksessa on myös tutkittu mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisten pelien tehokkuuteen mainontakanavina. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta peleihin sijoitetun mainonnan olevan rinnastettavissa perinteiseen brändi- ja tuotesijoitteluun elokuvissa ja televisiossa. Peleihin sijoitettu mainonta voi esiintyä pelimaailmaan sijoitettuina mainostaulua tai brändättyinä virtuaalihyödykkeinä, kuten autoina. Mainospelien voidaan todeta olevan pelejä, jotka rakentuvat tietyn mainosviestin ympärille ja pelin ensisijainen tarkoitus on toimia mainoksena. Useimmiten mainospelit ovat luonteeltaan kasuaaleja online-pelejä, joka mahdollista pelien pelaamisen pätkittäin lyhyitä tai pitkiä aikoja kerrallaan. Peleihin sijoitetun mainonnan ja mainospelien yhtäläisyydet löytyvät niistä keinoista, joilla mainosviesti voidaan välittää pelissä ja erot pelien pääasiallisessa tarkoituksessa. Peleihin sijoitettua mainontaa esiintyy peleissä, joissa pelin painopiste on tarinassa, säännöissä tai muissa ominaisuuksissa, kun taas mainospelin painopiste on mainosviestissä. Digitaalisten pelien tehokkuuteen mainontakanavina on havaittu vaikuttavan pelaajan skeptisyys mainontaa kohtaa, pelimaailman ja mainoksen yhteensopivuus, pelin vaikeusaste, pelataanko peliä vai yhdessä toisen henkilön kanssa sekä pelaajan asenne pelattavaa peliä kohtaan.

Tallennettuna: