Haku

Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä

QR-koodi
Finna-arvio

Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä

Algebra on suomalaisten oppilaiden heikko alue. Toisaalta tutkimukset viittaavat siihen, että oppilaat voivat muodostaa algebrallisia ideoita tavanomaista aikaisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia algebrallisia ideoita oppilaat muodostavat tutkiessaan funktioita 7. luokalla. Tutkimuksessa toteutettiin kahden oppitunnin opetusjakso lineaarisista ja epälineaarisista funktioista. Tunnit videoitiin, oppilaiden puhe nauhoitettiin ja oppilaiden kirjalliset tuotokset kerättiin. Tulosten mukaan oppilaat näyttivät olevan valmiita funktioiden käsittelyyn ja he muodostivat useita matemaattisia ideoita funktioista. Oppilaiden välillä oli kuitenkin eroja. Joillekin lineaariset funktiot olivat sopivan haastavia, toiset taas pystyivät tutkimaan jopa epälineaarisia funktioita. Oppilaat näyttävät tarvitsen aikaa ja mahdollisuuksia funktio-käsitteen keskeisten ideoiden pohtimiseen ilman formaaliuden vaatimusta. Oppilaat myös hyötyvät omien merkintöjen käyttämiseen rohkaisemisesta.

Tallennettuna: