Effects of authority: Voicescapes in children’s beliefs about the learning of English
Effects of authority: Voicescapes in children’s beliefs about the learning of English
Artikkelissa tarkastellaan oppijoiden käsityksiä dialogisesta näkökulmasta. Dialogisuus perustuu ns. Bahtinin piirin kirjoituksiin, ja sen valossa käsitykset nähdään jaettuina ja kierrätettyinä näkökulmina, jotka ovat moniäänisiä: niissä kaikuvat sekä toisilta haltuunotetut äänet että puhujan oma ääni. Artikkelissa esiteltävässä pitkittäisessä haastattelututkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten englannin oppijoiden käsityksiä. Analyysissä keskityttiin oppijoiden vastauksissa kaikuviin ääniin: sekä kaiutettaviin tai toistettaviin autoritäärisiin ääniin että oppijoiden omalla äänellään esittämiin näkemyksiin. Tulokset osoittavat, että autoritääristen äänien edustamat näkökulmat vaikuttavat vahvasti siihen, miten omat näkemykset muodostetaan ja esitetään, ja niillä saattaa näin olla vaikutusta myös oppijoiden toimintaan.
Kieli |
englanti |
---|---|
Sarja | International Journal of Applied Linguistics, 3 |
Aiheet | |
ISSN |
1473-4192 |