Haku

Sisäinen motivaatio ja kouluinnokkuus edistävät nuorten opintopolkuja

QR-koodi
Finna-arvio

Sisäinen motivaatio ja kouluinnokkuus edistävät nuorten opintopolkuja

Tämä artikkeli on yhteenveto tutkimuksesta (Vasalampi, Nurmi, Jokisaari & Salmela-Aro, 2012; Vasalampi, Salmela-Aro & Nurmi, 2009; Vasalampi, Salmela-Aro & Nurmi, 2010), jossa tarkasteltiin nuorten koulutuksellisiin tavoitteisiin liittyvän motivaation, kouluinnokkuuden ja koulu‑uupumuksen roolia kolmessa peruskoulun jälkeisessä koulutuksellisessa siirtymässä. Tutkimuksella oli kolme tavoitetta: 1) miten nuorten koulutustavoitteisiin liittyvä motivaatio muuttuu koulutuksellisessa siirtymässä, 2) mikä on koulutustavoitteisiin liittyvän motivaation merkitys kouluinnokkuudessa ja ‑uupumuksessa ja 3) mikä on koulutustavoitteisiin liittyvän motivaation sekä kouluinnokkuuden ja -uupumuksen rooli nuorten kyvyssä selviytyä haastavasta koulutuksellisesta siirtymästä. Tutkimus koostui kolmesta osatutkimuksesta, jotka toteutettiin käyttämällä otoksia kahdesta eri tutkimusaineistosta. Ensimmäisen (n = 606) ja toisen (n = 614) otoksen aineistot olivat osa FinEdu (Finnish Educational Transitions) ‑tutkimusprojektia, ja kolmannen otoksen (n = 280) aineisto oli osa Entrance into University ‑tutkimusprojektia. Tulokset osoittivat, että ympäristö vaikutti suuresti nuoren koulutustavoitteisiin liittyvään motivaatioon. Sisäinen motivaatio koulutustavoitteissa on tärkeää, sillä se sai nuoren työskentelemään koulutustavoitteidensa saavuttamiseksi ja siksi myös edistymään siinä hyvin. Edistyminen omien tavoitteiden saavuttamisessa lisäsi sekä tyttöjen että poikien innostusta opintoihin. Ongelmat edistymisessä taas olivat yhteydessä tyttöjen koulu-uupumukseen. Havainto on tärkeä, sillä kouluinnostus ja ‑uupumus osaltaan ennakoivat onnistumista seuraavissa koulutuspyrkimyksissä

Tallennettuna: